Kennisbijeenkomsten archief

Kennisbijeenkomsten archief   

Rotterdam Festivals organiseerde op 17 november 2017 een grootschalige kennisbijeenkomst rondom het thema publieksonderzoek in het Bibliotheektheater Rotterdam. Maar liefst 100 cultuurprofessionals kwamen luisteren naar sprekers als Anne Torreggiani en Leo Sharrock van the Audience Agency, publieksonderzoeker en -adviseur Anna Elffers en best practices van collegainstellingen.

Eind 2016 organiseerden we de bijeenkomst 'De toekomst van publiek en publieksonderzoek'. Twee programmalijnen stonden centraal: kansrijke doelgroepen om meer en/of nieuw publiek te bereiken en diverse onderzoeksmethodes die je kunnen helpen bij het beter bereiken van je huidige publiek.

Op 16 september 2015 organiseerden wij een bijeenkomst rondom de publicatie 'Wat wil het publiek? Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht'. De belangrijkste resultaten werden behandeld en aansluitend gingen de aanwezigen aan de slag in twee interactieve werksessies: één meer beleidsmatige sessie waarin we keken naar wat de uitkomsten betekenen voor de besluitvorming met betrekking tot de cultuurplanperiode 2017-2020 en één meer praktische marketingsessie waarin kansrijke samenwerkingen werden verkend.

Eind 2014 organiseerde Rotterdam Festivals een kennisbijeenkomst rondom het centrale thema: Publieksbeleving. Aandacht was er onder andere voor de visitor's journey, (on)mogelijkheden van de online beleving, zintuigbeleving in de culturele sector en de overeenkomsten en verschillen met de nieuwe winkelbeleving. Lees hier het verslag van deze dag.

Thema van de grotere kennisbijeenkomst in 2013 was Publieksontwikkeling: de breedte of de diepte in. Klik hier voor een uitgebreid verslag van deze dag.

In het voorjaar van 2012 organiseerde Rotterdam Festivals een internationaal programma met als thema 'Audiences Insight/out' als onderdeel van het landelijke Congres Podiumkunsten.

In 2011 stond de publicatie ‘Wij Rotterdammers en cultuur, een analyse van cijfers en trends uit vijf jaar publieksonderzoek’ centraal op een congres en debat over publieksonderzoek. Hier presenteerde onderzoeker Anna Elffers ook de resultaten van haar kwalitatieve onderzoek onder vier Rotterdamse doelgroepen over drempels en motieven voor cultuurbezoek.

Kleinschaligere kenniscafés:
-
Meer resultaat uit e-mailmarketing
- Drempels en motieven cultuurbezoek (i.s.m. Cultuurmarketing)
- Diversiteit in cultuur (i.s.m. Maghreb Talent en Well Played)
- The Power of Visual Storytelling (i.s.m. Rotterdam Partners)
-
Co-creatie, middel of doel (i.s.m. Cultuurmarketing)
- Visual storytelling
- Publiek, merk en sponsors (i.s.m. Cultuurmarketing)
-
Kunst- en cultuurdeelname door ouderen
- Loyaliteitsprogramma's: bouw een band op met je publiek
- Impact analyse en advies social media
- Hoe free publicity te verkrijgen

In het kader van het project Publieksbereik Rotterdam voor cultuurplaninstellingen:
- Samen naar een groter publieksbereik (14 juni 2018)
- Publieksbereik en publieksonderzoek (9 maart 2017)
KALENDER 2019 Kalender 2019
Rotterdam Festivals stelt ieder jaar op basis van de aangedragen plannen een evenementenkalender samen die zoveel mogelijk Rotterdammers bereikt en bezoekers naar de stad trekt. Hierbij presenteren we de evenementenkalender voor 2019, vanaf nu te vinden op onze website.
lees meer