Cluster Jongerenmarketing

Cluster Jongerenmarketing   

Cluster jongerenmarketing
Cluster Jongerenmarketing was een netwerk van en bedoeld voor Rotterdamse marketeers die kennis en ervaring wilden delen over jongerenmarketing. Rotterdamse culturele instellingen werkten samen en investeerden in een groter publieksbereik onder jongeren (15-25 jaar). De algemene doelstelling van het cluster was jongeren informeren over, enthousiasmeren voor en aanzetten tot cultuurparticipatie.

Cluster Jongerenmarketing 2013 en verder
Het cluster was onderdeel van het Programma Cultuurbereik van de gemeente Rotterdam van 2008 t/m 2012. Het programma is opgehouden te bestaan en daarmee is ook de mogelijkheid komen te vervallen een financiële bijdrage aan te vragen voor een marketingexperiment. De komende jaren is jongerenmarketing echter wel een onderwerp dat wordt opgenomen in het programma om kennis te delen binnen Rotterdam Festivals.

Publicatie
In 2013 veranderde de vorm van het cluster Jongerenmarketing. Een periode van elf jaar Cluster Jongerenmarketing hebben wij afgesloten met de publicatie Cluster Jongerenmarketing Oog voor het verleden, blik naar de toekomst. Een publicatie waarmee wij terug keken op de afgelopen jaren, maar waarmee wij culturele instellingen en festivals ook wilden inspireren om in de toekomst aan de slag te gaan met jongeren. Achterin de publicatie staan verwijzingen naar interessante publicaties over de doelgroep jongeren van derden.

Marketingexperimenten

Vanuit de algemene doelstelling was het tot 1 januari 2013 voor alle Rotterdamse culturele instellingen mogelijk een aanvraag in te dienen bij het Cluster Jongerenmarketing voor een financiële bijdrage rondom een experiment op het gebied van jongerenmarketing. Zo werd het voor Rotterdamse culturele instellingen mogelijk om nieuwe marketingactiviteiten te financieren en werden de ervaringen rondom deze nieuwe marketingactiviteiten gedeeld met de rest van de culturele sector. Uiteindelijk leerden de culturele jongerenmarketeers op deze manier van elkaar en was er ruimte om experimentele marketingactiviteiten uit te proberen met een beperkt financieel risico voor de betreffende instelling.

Een greep uit de marketingexperimenten:
- Rotterdam Dance Capital – Dansambassadeurs (2011 en 2012)
- Cultuurscouts – Bereiken jongeren in de wijken (2012)
- Gastprogrammeurs 24 uur cultuur: SKVR, Worm, Mr. Clash (2012)
- Reporters 24 uur cultuur (2012)
- Metropolis Festival - Fanbassadors
- Conny Janssen Danst – Club van 20’ers (2012)
- Dance Works Rotterdam – Dancemobs (2011)

Bureaus / organisaties
Hieronder vind je een aantal interessante bureaus en organisaties die zich bezig houden met de doelgroep jongeren:

- Attacom Jongerencommunicatie
- Bureau Bok
- Bureau Keesie
- ComBat
- CJP
- IJsfontein
- Jong & Je Wil Wat
- Jongerenexperts
- JuniorSenior
- OneTwentyone
- Panteia/IPM KidWise
- Pogolicious
- Qrius
- The Young Generation
- Trendwolves
- Try Out jongerenmarketing
- VICE
- Vivalamedia
- Young Crowds
- YoungWorks
- Youth Marketeers

Meer informatie
Wil je meer weten over het Cluster Jongerenmarketing, de uitgevoerde marketingexperimenten en de kennis die hieruit is voortgevloeid? Neem dan contact op met Cynthia Dekker, cynthia@rotterdamfestivals.nl
ONZE MEDEWERKERS Onze medewerkers
Wie werken er bij Rotterdam Festivals? Bij wie moet je precies zijn voor wat? Bekijk het op onze voorstelpagina.
lees meer