9 mrt: sessie publieksbereik & -onderzoek cultuurplaninstellingen

9 mrt: sessie publieksbereik & -onderzoek cultuurplaninstellingen   

dinsdag 14 maart 2017

Rotterdam Festivals organiseerde op donderdag 9 maart een bijeenkomst over publieksbereik en publieksonderzoek voor alle cultuurplaninstellingen. Een onderwerp dat erg leeft, zo bleek. Ruim 50 organisaties meldden zich die middag in het Maritiem Museum.

De sessie werd georganiseerd samen met de Werkgroep Publieksbereik. Deze is ingesteld door het Directeurenoverleg om inhoud te geven aan de door de sector, de wethouder en de RRKC onderschreven ambitie om gezamenlijk zoveel mogelijk Rotterdammers te bereiken. Ten behoeve hiervan zal de komende cultuurplanperiode onderzocht worden hoe de Rotterdammer tegen kunst en cultuur aankijkt. Rotterdam Festivals gaat die onderzoeken opzetten en uitvoeren in aanvulling op het bestaande Mosaic-onderzoek.

Voorzitter van de Werkgroep, Ruud Visschedijk (ook directeur van het Nederlands Fotomuseum), startte de middag vanuit een strategische invalshoek. Hij gaf een introductie in de geschiedenis en context en beantwoordde vragen als: Waarom doen we dit? Wat gaat het jouw instelling en de sector als geheel opleveren? Hoe gaan we te werk en wie zijn er bij betrokken? En hoe ziet het proces er precies uit?

Daarna nam Tamara Bakker van Rotterdam Festivals het stokje van hem over. Zij legde uit hoe Mosaic werkt en waarom er voor dit model gekozen is. Met aandacht voor de achterliggende databronnen, de specifiek Rotterdamse indeling van groepen en landelijke en lokale toepassingen.



Deel 3 van de middag was getiteld 'Aan de slag' en stond in het teken van wat er nu precies verwacht wordt van de cultuurplaninstellingen. Wat moet er aangeleverd worden en wanneer? En hoe kunnen zij de gegevens van bezoekers het beste verzamelen? Issues als privacy en representativiteit werden ook uitgebreid behandeld.

Er werd afgesloten met de opmerking dat er altijd contact opgenomen kan worden met Rotterdam Festivals als er vragen zijn over dit onderwerp. Mail of bel voor een afspraak naar:

Cynthia Dekker en Tamara Bakker
Afdeling onderzoek en expertise
010-4332511
cynthia@rotterdamfestivals.nl
tamara@rotterdamfestivals.nl

Bekijk hier de presentaties:
Opening door Ruud Visschedijk, Voorzitter Werkgroep Publieksbereik
Uitleg segmentatiemodel Mosaic door Tamara Bakker, Rotterdam Festivals
Aan de slag: hoe gaan we dit in Rotterdam inzetten door Tamara Bakker en Cynthia Dekker, Rotterdam Festivals

Of lees alle informatie terug in het uitgedeelde document 'Alles wat je wil en moet weten over het project Publieksbereik Rotterdam'.