Terugblik kenniscafé drempels en motieven cultuurbezoek (7 dec)

Terugblik kenniscafé drempels en motieven cultuurbezoek (7 dec)   

vrijdag 22 december 2017
Waarom kiest iemand ervoor om cultuur te bezoeken of wat houdt iemand juist (on)bewust tegen? Wat beïnvloedt de keuze om uiteindelijk wel of niet te gaan? Of wellicht wie? Als we beter weten waarom en wanneer mensen positief getriggerd worden om cultuur te bezoeken, waarom ze met een tevreden gevoel weer naar buiten gaan of waarom ze juist niet komen, kunnen we ze in de toekomst beter bereiken. Rotterdam Festivals en Cultuurmarketing organiseerden daarom op donderdag 7 december een kenniscafé over dit onderwerp. De interesse was groot: ruim 90 cultuurprofessionals vanuit het hele land bezochten de bijeenkomst.

Voor de start van het programma werden eerst de belangrijkste drempels van de aanwezigen gepeild via Mentimeter. Gebrek aan tijd kwam hieruit het sterkste naar voren. Toen vervolgens gevraagd werd wat andere mensen ervan zou kunnen weerhouden om jouw instelling te bezoeken werd onbekendheid met de locatie of het programma het meest genoemd.



Pien van Gemert (Het Nationale Theater) nam vervolgens het stokje over. Zij behandelde de huiswerkopdracht waarbij de mensen uitgedaagd werden om hun doelgroep beter te leren kennen. Er was gevraagd om de straat op te gaan en willekeurige voorbijgangers te vragen of ze je instelling kenden en al eens bezocht hadden en zo nee waarom niet en dit te filmen. Zo kun je al op een laagdrempelige manier onderzoeken welke drempels en motieven voor jouw (potentiële) publiek het belangrijkst zijn. Uit de filmpjes die men vooraf had ingezonden bleek dat de eerder genoemde drempels zeker een rol spelen maar dat ook o.a. de prijs, aansprekendheid van het aanbod (aansluiting bij interesses) en concurrentie van de bredere vrijetijdssector factoren zijn om rekening mee te houden.

Een panel van experts kwam vervolgens aan het woord. Hilde Smetsers van Cultuurmarketing interviewde onderzoekers Pieter de Rooij, Sara Oomen en Bernadette Schrandt. Allen wisten vanuit hun expertise waardevolle lessen in te brengen. Pieter benoemde dat er een grote groep latent geïnteresseerden bestaat. Hoe kunnen we deze mensen verleiden om (vaker) te komen? Op welke motivatie moeten we hen aanspreken? Cultureel genot of sociale attractie of distinctie. Dit verschilt per instelling/aanbod/doelgroep. Sara benadrukte het belang van het kijken naar de data die je al in huis hebt. Door te bestuderen welke voorstellingen meer of minder vaak bezocht worden leer je al heel veel over welke drempels er gelden voor specifieke doelgroepen. Bernadette richt zich op experience design in musea. Zij neemt motivaties van bezoekers altijd mee in haar onderzoeken, maar kijkt ook met name naar de factoren die musea bewust kunnen inzetten om de bezoekerservaring te optimaliseren. Met als doel een hogere tevredenheid maar ook eventueel herhaalbezoek te stimuleren.



In de drempelverlagende cases kwamen daarna verschillende voorbeelden aan bod met ieder een eigen aanpak: de Kunsthal trad buiten de muren van het museum met een gratis festivalprogramma (Let’s go Sunday), Kunstfanaatjes maakt musea toegankelijker voor jonge gezinnen en dan met name gezinnen met zeer kleintjes (baby’s en peuters) en het Parktheater Eindhoven nam o.a. de drempel ‘Ik heb niemand om mee te gaan’ weg door organisatie van
De Lange Tafel.

Afsluitend had Rotterdam Festivals nog een presentatie voorbereid (die wegens tijdgebrek niet volledig getoond kon worden) met de belangrijkste learnings uit de eerdere presentatie van de Amerikaanse onderzoeker en consultant Alan Brown tijdens een publieksontwikkelingscongres in Oslo. Diverse internationale voorbeelden van experimenten met de setting en vorm werden doorlopen. Om te illustreren dat je soms je eigen merk en traditionele producten los moet durven te laten om beter aan te kunnen sluiten bij de belevingswereld van een nieuwe doelgroep. In de optiek van Alan Brown ligt de toekomst het creëren van branded experiencesl; het positioneren van nieuwe producten en concepten die een event/merk op zich zijn en daardoor los kunnen staan van de hoofdorganisatie/merk. Zogenoemde counter merken kunnen heel goed bestaan naast je oorspronkelijke product(en).



Bekijk hieronder alle presentaties om meer te weten te komen:
- Interactieve start met Mentimeter
- Filmpje Pien van Gemert op basis van input van deelnemers
- Introducerende sheets Pieter de Rooij
- Introducerende sheets Bernadette Schrandt
- Introducerende sheets Sara Oomen
- Kunstfanaatjes, Brigitte Timmermans
- Kunsthal, Sabine Parmentier
- Parktheater Eindhoven, Klaas Seelen en Carla Evers
- Presentatie Alan Brown, Cynthia Dekker van Rotterdam Festivals

Meer foto's vind je hier.