Terugblik kenniscafé diversiteit in cultuur 15 juni 2017

Terugblik kenniscafé diversiteit in cultuur 15 juni 2017   

maandag 26 juni 2017
Op donderdag 15 juni organiseerden Rotterdam Festivals, Maghreb Talent en Well Played gezamenlijk een kenniscafé rondom het topic Diversiteit in Cultuur. Met als locatie Theater Zuidplein, een uitstekend voorbeeld van een instelling die succesvol programmeert voor maar ook vooral met diverse doelgroepen. Aanwezig waren nieuwe makers, gevestigde instellingen, fondsen en beleidsmakers. Een gevarieerde groep, wat leidde tot veel nieuwe ontmoetingen en goede gesprekken.

Centrale vragen deze middag waren onder andere: Is de cultuursector voldoende een afspiegeling van de samenleving? Oftewel, zien we alle Rotterdammers terug in de culturele instellingen? Spelen culturele instellingen ook voldoende in op de veranderde vraag van het publiek? En vinden nieuwe en/of jonge makers hun weg naar podia, publiek en fondsen? Antwoorden hierop probeerden we te vinden door middel van presentaties van best practices, door met elkaar het debat aan te gaan en door elkaar te ontmoeten bij de Cultuurtinder.

Het plenaire programma startte met een presentatie van Joost Maaskant (Stichting de Loodsen) die het verhaal vertelde van Djemaa el Fna - Eetplein Rotterdam. Dit festival vormt een levendige ontmoetingsplaats waar culturele diversiteit wordt omarmd en verhalen worden gedeeld. Het open karakter is bijzonder: iedereen is welkom. Eten neemt een centrale rol in (ruim 70 ondernemers bieden hun waar aan), maar het inhoudelijke programma wordt ook steeds verder verdiept. Het concept bleek een schot in de roos: sinds de oprichting in 2013 is het evenement enorm gegroeid. Het bezoekersaantal verdubbelde zelfs van 12.000 naar 24.000 (2016). Als tip geeft Joost mee: luister echt naar je doelgroep, denk niet voor hen en werk vooral samen.

Daarna volgde Rajae El Mouhandiz (Maghreb Talent). Zij vertelde over haar ontwikkeling als maker en de rol die onderzoek voor haar hierin speelde. Om door het mozaïeken plafond te kunnen breken onderzocht zij de kenmerken en de wensen van de Maghreb doelgroep. Om in het vervolg deze data te kunnen gebruiken als neutrale stem en heldere spiegel. Deze middag deelde ze met de aanwezigen de resultaten. Ze sloot haar verhaal af met een duidelijke call to action: maak van diversiteit je core missie in de gehele bedrijfskolom en zie een veranderende samenleving als work in progress i.p.v. vanuit angst te denken.

Afsluiter van het plenaire programma was Renee Trijselaar (Well Played/HipHopHuis). Zij praatte over de noodzaak van bruggen bouwen. Het verbinden van de gevestigde aan de toekomstige orde. Er zijn veel goede intenties, maar de uitwerking verloopt nog lang niet altijd goed concludeerde zij. De nieuwe garde staat al klaar en zij weten wat het publiek van de toekomst aanspreekt. Weet hen te vinden en benut hun talenten en connecties. Geef hier ook een passende beloning voor. Oftewel: Put Your Money Where Your Mouth Is. Kwaliteit verdient immers waardering.



Deelsessies
Na een korte pauze vervolgden we het programma met twee deelsessies. In het Theatercafé spraken Joyce van Dongen van Theater Zuidplein en Nourdin Halladi van Stichting MJG, de organisatie achter het Amazigh Nieuwjaar. Beiden goede voorbeelden van vraaggericht werken. Theater Zuidplein neemt de demografische samenstelling van Rotterdam als beleidsuitgangspunt. De vijf marketing p’s (product, plaats, prijs, promotie, personeel) worden hierop afgestemd. Op alle vlakken wordt samengewerkt met de doelgroep. Stichting MJG (Multicultureel Jongeren Geluid) is opgezet door Haagse young potentials en zet zich in voor jongeren uit krachtwijken. De culturele evenementen die zij organiseren hebben als doel om overbruggend intercultureel contact stimuleren. Daarnaast zorgt de stichting voor persoonlijke begeleiding, nieuwe contacten met mogelijke werkgevers, verbreding van het netwerk, etc.
Tegelijkertijd waren er in de Kleine Zaal presentaties van Osman Batal, Justine Campagnard en Dane Badal (dansgroep Xclusiv Company) en Garryl Tjon Poen Gie en Tomas de Paauw (spoken word festival 010 Says It All). Deze beide partijen vinden langzaamaan de aansluiting bij de gevestigde orde. Zowel urban dance als spoken word worden steeds meer geaccepteerd als officiële kunstvorm. Voor Xclusiv Company leidde dit recentelijk tot toetreding tot het cultuurplan. Besproken werd wat dit betekent voor een organisatie zich voorheen voornamelijk richtte op commerciële opdrachten. 010 Says It All beleefde dit jaar hun eerste editie als nieuw spoken word festival ten tijde van Poetry International. Zij vertelden over hun ervaringen: wat ging er goed, hoe verliep de samenwerking en welke verbeterpunten zien zij nog?



Afsluitend: debat en Cultuurtinder
Na alle presentaties was het tijd om de kennis en expertise die zich in de zaal bevond te benutten. Tijdens het interactieve debat kwamen stellingen aan de orde als: “diversiteit in cultuur vereist dat personeel van instellingen zelf een afspiegeling van de samenleving is” en “de cultuursector wil niet echt divers worden”. Dagvoorzitter en gespreksleider Kim Coppes leidde het geheel in goede banen.
Om nieuwe contacten te stimuleren gingen we vervolgens van start met de Cultuurtinder. Op iedere aanwezige wachtte er drie matches, zorgvuldig geselecteerd door matchmaker Renee Trijselaar. 10 minuten was voor veel van de gesprekken te kort, dus tijdens de afsluitende borrel werd nog lang verder gepraat.

Bekijk hier de presentaties:
Joost Maaskant - Stichting de Loodsen
Rajae el Mouhandiz - Maghreb Talent
Osman Batal, Justine Campagnard en Dane Badal - Xclusive Company
Joyce van Dongen - Theater Zuidplein
Garryl Tjon Poen Gie en Tomas de Paauw - 010 Says It All
Nourdin Halladi - Stichting MJG

De handout Diversiteit in cultuur: waarom en hoe? is ook digitaal beschikbaar.

Meer foto's van de middag vind je hier.

Benieuwd naar de spoken word die werd uitgevoerd door Tomas de Paauw (Tomashii, organisator 010 Says It All, showhost bij Spraakuhloos)? Hij schreef deze op verzoek tijdens de bijeenkomst. Je kunt de tekst hier terug lezen. Of bekijk het filmpje van het optreden hieronder.