Terugblik 6 april: Kenniscafé The Power of Visual Storytelling on Instagram

Terugblik 6 april: Kenniscafé The Power of Visual Storytelling on Instagram   

donderdag 13 april 2017
De huidige generatie denkt visueel en gebruikt beelden als belangrijke vorm van informatie, ook ter voorbereiding op het culturele bezoek. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Instagram is één van de grootste online platformen om content te visualiseren. Maar liefst 3,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit sociale medium, waarvan 1,5 miljoen zelfs dagelijks. Reden genoeg voor Rotterdam Festivals, Rotterdam Partners en Hashtag the World om een kenniscafé te organiseren rondom dit onderwerp. Hiervoor was veel animo: zo’n 50 aanwezigen beleefden een inspirerende en interactieve middag bij Digital Playground.

Het kenniscafé begon met een presentatie van Lucas Ribeiro (Hashtag the World) waarin de kracht van beelden en van Instagram als middel centraal stond. Aan de hand van diverse onderzoeken lichtte hij bijvoorbeeld toe dat artikelen met beeld 94% meer bekeken werden dan artikelen zonder en dat Instagram van alle sociale media het snelst groeit: het aantal dagelijkse gebruikers nam in het afgelopen jaar met maar liefst 50% toe. Volop kansen dus.

Daarop volgde Claire Droppert (@claireonline), een voorbeeld van een succesvolle influencer. Zij vertelde hoe zij haar eigen kanaal tot een succes heeft kunnen maken (met aansprekende beelden een consistente tijdlijn creëren) en ging vervolgens dieper in op samenwerkingen tussen bedrijven en influencers. Hierbij is het van groot belang dat het bedrijf eerst duidelijk de doelstelling bepaalt en vervolgens zoekt naar influencers die goed bij hun identiteit passen. Er moet wel een duidelijke link zijn benadrukte ze. Zo werkte ze zelf al samen met o.a. Icelandair, Landal en WNF. Een goede match vanwege de vele foto’s van indrukwekkende landschappen en natuur op haar kanaal. Laat influencers vooral ook meedenken over invulling van de opdracht en maak duidelijke afspraken.

Vincent Demmenie van IgersRotterdam sloot aan toen het over het gebruik van user generated content ging. Via hun kanaal reposten zij de mooiste foto’s van Rotterdam, gemaakt door steeds verschillende Instagrammers. Ook organiseren zij regelmatig Instawalks door de stad, op zoek naar de meest bijzondere fotomogelijkheden. Instagrammers vinden het altijd leuk als hun foto gedeeld wordt door anderen vertelt Vincent (mits met goede bronvermelding). Praktische tools als de Chrome Image Downloader kunnen je hierbij helpen.

Tijdens de koffiepauze gingen de aanwezigen zelf actief aan de slag. De opdracht was: maak of repost een foto van Rotterdam of jouw eigen locatie/organisatie en gebruik hierbij de hashtag #pvstrotterdam. Gebruik naast de hashtags ook vooral de locatietags in je zoektocht naar geschikte foto’s benadrukte Lucas. Ter illustratie lichtte hij de meest genoemde locaties in Rotterdam nog eens uit (waaronder culturele locaties als Museum Boijmans van Beuningen, Ahoy en de Kunsthal). Na de pauze waren de foto’s terug te zien op de Live Wall en werden er feedback en tips gegeven. Bijvoorbeeld: lichte foto’s vallen meer op en spreken meer aan dan donkere en mensen in foto’s doen het altijd goed.



Femke Pijls van Museum Boijmans van Beuningen vertelde vervolgens over hun Instagram strategie. Zij organiseerden recentelijk de Empty Boijmans rondleidingen. Een aantal Instagrammers kreeg hierbij een exclusief kijkje in het museum buiten de reguliere openingstijden. Het resultaat: ze plaatsten 37 aantrekkelijke en zeer creatieve foto’s met daarin steeds @Boijmans getagd. In totaal zorgde dit voor 24.336 likes en 500 nieuwe volgers voor hun eigen kanaal.
Museum Boijmans van Beuningen organiseerde deze Instameet samen met Rotterdam Partners. Wil je meer weten over bloggers en influencers, neem dan contact op met Anne Klapmuts van Rotterdam Partners. Zij helpt je hiermee graag verder.

Instagram blijft zich vernieuwen en is sinds kort begonnen met de Instagram Stories. Hoe pak je dat nou aan? En concurreren deze stories niet met de foto’s op je tijdlijn? Lucas maakte allereerst duidelijk dat je wel moet opletten dat je niet teveel stories plaatst, overdaad schaadt. Maar de stories bieden wel veel leuke, nieuwe mogelijkheden (filters, positie bovenaan dus meer in de spotlight, tijdelijk i.p.v. permanent, etc.) en worden relatief veel bekeken. Dus het is interessant om te verkennen wat je er mee kunt door een beetje te experimenteren. Een influencer take over kan ook goed werken.

Ron Simpson van de Avocado Show sloot de middag af. Dit nieuw geopende restaurant in Amsterdam had voor de opening al meer dan 40 duizend volgers op Instagram. Ron vertelde hoe hen dit is gelukt en vooral hoe zij deze aandacht vast willen gaan houden. Door leuke fotomogelijkheden te creëren bijvoorbeeld: de grote roze bank in het restaurant, de avocadofiets voor het raam buiten en de fotogenieke gerechten motiveren Instagrammers om mooie foto’s te maken en te plaatsen. Dit werkt heel goed. De vele foto’s delen zij vervolgens ook regelmatig via hun eigen kanaal.

De presentaties en foto’s zijn terug te vinden via deze link.