Kenniscafé free publicity in de cultuursector 17 december

Kenniscafé free publicity in de cultuursector 17 december   

donderdag 29 november 2018

Free publicity is voor iedere culturele instelling onmisbaar. In de directe omgeving zijn relaties met journalisten en redacties essentieel om je te verzekeren van aandacht in lokale media, zowel online als offline. Aan de andere kant zijn er de laatste jaren mooie voorbeelden te zien van culturele projecten die profiteren van landelijke media-aandacht. Veelal lukt dat door het slim benutten en presenteren van een onderscheidend verhaal.

Tijdens deze bijeenkomst die we samen met Cultuurmarketing organiseren, onderzoeken we samen met collegavakgenoten, PR-medewerkers en journalisten wat de succesfactoren zijn van een geslaagde persaanpak anno 2018. Het doel is om meer inzicht te krijgen in hoe je de inhoud – die vaak meer dan voldoende aanknopingspunten biedt voor een origineel verhaal – gebruikt om de verbinding met verschillende type media aan te gaan.

Programma plenair

Kees Moeliker – Natuurhistorisch Museum Rotterdam
We zijn te gast bij het Natuurhistorisch Museum Rotterdam, een uitgelezen voorbeeld van een kleine instelling die met relatief weinig middelen maar mét aansprekende content veel aandacht weet te genereren. Met de tentoonstelling ‘Dode dieren met een verhaal’ laat het museum zien hoe en waar mens en dier met elkaar in botsing komen en wat de gevolgen kunnen zijn. Voorbeelden zijn de inmiddels wereldberoemde Dominomus die werd doodgeschoten omdat hij 23.000 dominostenen omgooide en de recent verworven ingevroren IJs-ijsvogel. Directeur Kees Moeliker vertelt deze middag over zijn visie en aanpak. Zijn boodschap is: ga op zoek naar een unieke invalshoek en benut als kleine organisatie ook vooral het feit dat je snel kunt beslissen en ideeën kunt uitvoeren.

Ingrid Adriaanse - Write Now Publicity
Waar persvoorlichters vaak de boer op gaan met kant en klare (festival)programma’s, liggen de kansen veel meer in het voortraject. Wees creatief, zoek naar verbindingen en creëer nieuwswaarde in de stappen van concept naar communicatie. Kortom: Pluk de vruchten van een proactief persbeleid! Dat is het motto van Ingrid Adriaanse, een ervaren persvoorlichter met haar roots in de citymarketing en festivalindustrie. Zij werkt(e) onder andere voor opdrachtgevers als Stage Entertainment, Rotterdam Partners en Delft Marketing en is als ondernemer daarnaast actief in het bedrijfsleven. Deze middag deelt zij haar ervaringen vanuit de verschillende sectoren en geeft zij op basis hiervan praktische tips and tricks. Welke veranderingen in het pr-landschap zijn gaande en hoe speel je daar optimaal op in?

Lot Derksen - Amsterdams Fonds voor de Kunst
Met een jarenlange werkervaring in de journalistiek en pers- & PR-beleid is Lot Dercksen inmiddels ruim vier jaar werkzaam als manager communicatie en marketing bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. In deze functie werkt zij zorgvuldig toe naar een beperkt aantal persmomenten per jaar, zoals de besluiten rond twee- of vierjarige subsidies en de jaarlijkse uitreiking van de Amsterdamprijs voor de Kunst.
Dankzij een gerichte aanpak, die zich kenmerkt door het opbouwen van persoonlijke relaties, de activering van ambassadeurs en een combinatie van free en paid publicity weet het fonds zich zowel in Amsterdam als landelijk goed in de kijker te spelen bij kranten, radio en TV. Tijdens deze middag deelt Lot haar learnings en praktische tips en tricks.

Claudia Kammer – NRC Handelsblad
Claudia Kammer is plaatsvervangend chef redactie politiek en bestuur bij NRC Handelsblad. Van 2008 tot 2016 was zij hier redacteur/verslaggever kunst en cultuur. Daarom weet zij als geen ander welke afwegingen meespelen voor de krant om wel of niet aandacht te besteden aan bijvoorbeeld nieuwe exposities, voorstellingen of andere culturele producties. Tijdens deze middag keren we de rollen om en interviewen we Claudia over haar werk.

Programma verdiepende deelsessies (keuze)

1. Stel je vragen aan Claudia Kammer
Meer weten van journalist Claudia Kammer? In deze interactieve deelsessie krijg je de kans om je vragen aan haar voor te leggen.

2. Deel jouw nieuws met pakkende video's. Leer videomaken met je Smartphone!
Davidson Rodrigues heeft een trainingsprogramma ontwikkeld waarin mensen zonder veel ervaring kunnen leren om professionele video's te maken. Filmen, monteren en storytelling en dat alles op één en hetzelfde apparaat. Deze werkwijze is toepasselijk voor o.a. produceren van eventreports, interviews, promotionele content of vloggen. Tijdens deze korte workshop maak je kennis met het fenomeen professioneel filmen met je smartphone, ontvang je tips & tricks en maak je zelf een eenvoudige korte video. Ingrid Adriaanse sluit aan om de vertaalslag te maken naar videopersberichten, met aandacht voor randvoorwaarden als: zorg dat je video's nieuwswaarde bevatten, dat ze niet (te) commercieel zijn ingestoken en niet te lang duren.

2. Alle vragen die je al eens had willen stellen over issuemanagement
Wat doe je als je als jouw organisatie op een negatieve manier in het nieuws komt? Het voorbereiden op mogelijke issues en het maken van afspraken over hoe de organisatie daarmee omgaat is de eerste stap. In deze interactieve deelsessie geeft Lot Dercksen, manager marketing en communicatie bij het AFK een korte introductie over issuemanagement. Hierna beantwoordt zij vragen van de deelnemers en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Datum:

Maandag 17 december 2018

Aanvang:

14.00 - 17.00 uur (inloop vanaf 13:30), excl. afsluitende borrel

Locatie:

Natuurhistorisch Museum (Westzeedijk 345, Rotterdam)

Doelgroep:


Het programma van deze middag is voor marketing- en communicatiemanagers en



-medewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur- of erfgoedsector. Uiteraard zijn ook



collega's van andere afdelingen van harte welkom. Het doel is om inspiratie op te doen en



te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch



niveau.

Kosten:


Leden Cultuurmarketing en Uitagenda Rotterdam: 25 euro / regulier: 55 euro. De prijs



is exclusief BTW en inclusief consumpties.

Aanmelden:

Leden van de Uitagenda Rotterdam melden zich hier aan om van het ledentarief gebruik


te maken. Leden van Cultuurmarketing melden zich aan door een ticket te bestellen via de


webshop. Uiterlijke deadline voor aanmelden is maandag 10 december.